tisdag 14 februari 2012

Dieter

LCHF, pulverdieter, Atkins, Cambrigde, GI och allt vad det heter.
Det står om dieter överallt och vilken som är bäst.
Jag är kritisk till dieter över lag. Jag tvivlar verkligen inte på att det fungerar. Till viss del.
Och att man (jag) vanligtvis äter för mycket kolhydrater (och kalorier över lag ;)) är väl ingen överraskning.


Och en del som blir rabiata (frälsta) av t ex LCHF och blir förskräckta när deras barn minsann blev erbjuden SAFT när dom var hos en kompis, vilken fräckhet!
Sedan att saft är något som barn blivit bjuda på i några hundra år verkar vara helt glömt...


Men alla vet väl egentligen vad som alltid funkar (självklart finns det undantag, det gör det alltid) men kort:
- Ät lagom, och inte sent på kvällen
- Rör på dig

Eller snarare "Gör av med lika mycket kalorier som du äter". Det riktigt svåra är ju att göra det.
Efter den här graviditeten hade jag tänkt att ta mig ner till 67-68 kg (72 kg innan jag blev gravid till mina 172 cm) vi får väl se om jag talar lika illa om dieter då, eller om jag faller till föga.

Omvända problemet hemma är att båda mina stora tjejer skall tillbaka till skolsyster nu till våren för att kontrollera sin vikt. Dom var på sin hälsokontroll i höstas, och båda hade hoppat ned ett "kurvsnäpp", vilket gör att Räkan hamnar under understa (lägsta) viktkurvan.
Googlade lite efter bra mellanmål för att "gå upp i vikt" (men ändå vara nyttiga), det var inte det lättaste kan jag säga. "Google is your friend" sägs det, men inte i detta läget!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar