onsdag 22 februari 2012

Kolik

Det finns en blogg som jag följt otroligt länge, och det är denna, (Den där Jenny).
Deras lille Fimp har kolik och hon skriver väldigt öppenhjärtat om detta, och läsarna engagerar sig (älska internet!).

Då 2001 när jag väntade Katten och Räkan så hade jag en mycket speciell Barnmorska. Otroligt duktig och sakkunnig. Och välutbildad när det kom till akupunktur.
Jag hade fruktansvärda foglossningar, och i vecka 20 så kunde jag knappt ta mig fram på kryckor längre.
Hon, Marianne Reinthal, övertalade mig till sist att låta mig nålas. Jag var otroligt kritisk, men där låg jag då med ett 20-tal nålar från höft ner till fötterna.
En gång.
Dagen efter behövde jag inte mina kryckor längre. Och två dagar senare så hade jag enbart lindrig (mycket lindrig) foglossning kvar.
Visst låter det "halleluja"! Och självklart blev jag frälst!

När man väntar tvillingar så ökar risken för tidig födsel, och samtidigt då så ökar ju risken för mycket annat. Bl a kolik. Men hon var en riktigt sköning (och är fortfarande skulle jag tro) Marianne, för vid sista besöket så sa hon "Och skulle dom nu få kolik, så kommer du bara till mig så fixar jag det!"
Precis så sa hon.

Nu hade vi tur, Katten och Räkan var stora, fina fullgångna bebisar, utan en tillstymmelse till kolik. Till skillnad från min äldsta systerdotter, som hade en långvarig variant (det var innan jag kände Marianne tyvärr). Och Marianne har varit ledande i Sverige med studier om akupunktur mot kolik.

En vän till mig ringde i desperation när hennes yngsta pojk var drygt 2 månader. "Du vet väl någon som kan ge akupunktur mot kolik?". Jag påminde om Marianne, och dom åkte dit. Jag tror det tog 2 eller 3 besök, då kom pojkens mage igång. Efter någon gång till så log han äntligen för första gången.
Men det jag minns mest var hur ledsen hans mamma var, för vad hon gått miste om innan. Och hur hennes tålamod hade varit, speciellt mot deras stora pojk.

Nu funkar ju akupunktur inte på alla, och inte för allt.
Jag har haft problem med min rygg i många år, och tänkte ju att detta borde jag ju få bort med akupunktur. Och vi körde några kurer, men icke.

Men det som frälser mig är att det är bara nålar, inga kemikalier (mer än kroppens egna). Funkar det så funkar det.

Och om denna bebisen nu skulle få kolik, så kommer jag utan tvekan att testa akupunktur.
Hur många nålar som krävs? En liten nål i tumvecket på bebisen!

Bild lånad från Red Fever, från detta inlägg

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar