måndag 21 oktober 2013

Musik och barn

Som många andra så älskar jag musik och jag minns så väl när jag var yngre hur jag nästan levde genom musiken. Inget avancerat, nog spelade jag piano och blockflöjt, men på ganska låg nivå. För just där kände jag ingen passion.
Men jag sjöng och jag sjöng. Spelade in snuttar från tracks och svensktoppen som jag lyssnade på tills banden föll isär. Och min storasyster bankade i väggen och ville att jag skulle lägga av, ja att sjunga alltså.

Trodde väl att alla barn var sådana. Nog har Katten och Räkan tyckt om musik, men inte riktigt på samma sätt.
Men Lillgrisen är en kopia av mig när det kommer till det!
Fyra år gammal så slår hon på spotify, höjer volymen och skrålar med på hittepå-engelska med en inlevelse som inte är av denna värld.
ÅH vad jag älskar det! Hennes storasystrar; not so much.

Stora favoriterna just nu är Katy Perrys "Roar" och Miley Cyrus "We can't stop" och dessa går om och om igen.
Man kan iofs styra in henne på låtar som man själv gillar lite extra, väldigt tacksamt!

En stor favorit hemma (hos alla) är ju då Ylvis "The Fox". Och om ni mot all förmodan har missat denna, så är det dags, tro mig! Underbar! Speciellt med videon (här får du länken, varsågod).

Sedan så öppnar sig helt nya världar när man har barn och det kommer till musik.
För det är tveksamt om jag hade hittat pärlor som Mange Makers och Laser Inc utan dem. Jag hade nog visserligen inte heller förstått charmen med dem heller.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar