tisdag 25 juni 2013

Moderna problem, när barn köper appar

Igår dök det upp ett problem som vi inte var riktigt beredda på.
Loggar in på nätbanken och ser en himla massa transaktioner, de flesta "skyddat belopp". Och tänker med en gång att hjälp, vad har hänt här!
Frågar M om han har storshoppat någonstans, men nej. Och med tanke på att det var många "små" transaktioner så var det extra underligt.

Ser att en del har "Google" på sig och tänker att har Lillgrisen lyckats att köpa appar på paddan? Näää, det är ju omöjligt!
Då ser jag i ögonvrån hur någon ser mycket skyldig ut och med darrande underläpp... Och då kommer det fram att det är en av mina stora tjejer som har köpt. Och inte lite heller...

Så här började det iaf. I november så ville hon så hemskt hemskt gärna ha en app. Hon betalade mig och jag köpte appen och satte lösenord på mitt visakort.
Men någonstans blev det en tankevurpa, för hon kunde lösenordet...

Så hon har alltså, ett halvår senare, testat att logga in, det har funkat och då har hon börjat handla. T ex donuts till Simpsonsspelet. För totalt TVÅTUSEN KRONOR, eller okej  1943 kronor.

Dottern grät och jag kände mig så otroligt dum och lurad. Klart jag litade på henne!
Klart jag INTE skulle ha gjort det, så jävla dumt...

Googlar runt lite och läser, barn får ju inte handla själva så. Och det finns ju två läger, så klart. Ett som tycker att man då varit en total idiot och att företagen inte har något som helst ansvar. Och så givetvis ett på andra sidan.

Jag känner blandat. Klart det var mitt fel, med facit i hand så skulle jag givetvis raderat mitt visakort (gör det!). Men sedan samtidigt så tycker jag ju att företagen ska ha lite "goodwill", misstag händer ju. Och det så himla lätt!
Snacka om moderna och nutida problem! Min mormor hade ju inte förstått 1% av detta och hur det gått till.

Nu har jag i alla fall kontaktat det ena företaget och sedan även Google själva (då det verkar omöjligt att få tag på Electronic Arts) och hoppas oerhört mycket på att dom känner sig generösa, till någon del, så att jag kan få en återbetalning. För som småbarnsfamilj med en föräldraledig, så har man ju inte det direkt fett med cash, om man säger så...




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar