lördag 17 mars 2012

Akuten - tur-o-retur

När jag satt i telefon i morse så hördes ett öronbedövande BRAK från vardagsrummet och när jag rusar in ser jag Lillgrisen på golvet mellan soffbordet och soffan, gallskrikandes.

Slänger på luren och lyfter upp henne för att trösta, då droppar det blod ner på min arm. Hjälp! Blodvite är jag inte van vid! På med ett paket frysta jordgubbar i en diskhandduk och sedan blir det till att hoppa ur slashaskläderna och att packa in oss i bilen mot akuten.

Slår man i huvudet så som hon gjorde, så åker man in, så känner vi båda två. Lillgumman är helt till sig, så klart, och lutar inte huvudet i bilstolen.

Så på akuten, där går det förvånansvärt bra och ganska fort! Sköterskan som kikar på det försöker tvätta bort blod ur håret så man kan se lite bättre och på åker en kompress med kompletterande bandage runt hela huvudet. Tårarna sprutade innan (och tro fan det, sköterskan gnuggade ju på öppet sår och stor färsk bula), men när jag håller upp henne mot spegeln så blir hon knäpptyst. Och supernöjd!

Sedan väntar vi på doktorn, och vad gör ungen? Jodå, hon börjar hoppa i sofforna! Vi kunde ju lätt konstatera själva att nej, det är inte speciellt troligt att hon fick en hjärnskakning i alla fall. Skönt!

Efter en dryg timma så kommer doktorn, med en klubba, och han och syster kikar på såret, och pappan kikar över axeln. Lillgrisen sitter i mitt knä och dom börjar tvätta av lite mer. OJ, utbrister pappa, det var ett ordentligt jack (3-4 cm och typ 0,5 cm bredd).
Tycker du ja, sa personalen, det tycker inte vi!
Så det behövdes varken sys eller limmas. Eller ja, dom funderade på det, men med tanke på var det sitter och att det hade börjat komma en liten skorpa, så fanns det ju ingen större anledning att riva upp det.

Så på med bandaget igen, och så fick hon ett bamseklistermärke fram i pannan= supernöjd Lillgris.
Visa på dagis! sa hon.

Och väl i bilen så tuppade hon av, och sover som den lilla gris hon är. Helt ok enligt läkaren, så länge hon är pigg och alert imorgon.

Så så tillbringade vi en lugn lördag! Första gången som jag åkt in med blödande barn. Otäckt, även om jag vet att det blöder mycket från huvud och så där. Men det är skönt att ha det kollat av dom som kan.

Och när hon vaknar så blir det glass, för lite bortskämd måste man allt få bli när man skadat sig!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar