tisdag 30 juli 2013

Barn och sömn

När jag var 26 år så fick jag då tvillingar. Ganska hastigt och lustigt så där, för jag hade inte tänkt något på att skaffa barn förens min dåvarande föreslog det och dom kom till.
Så, vad är då ganska vanligt med tvillingar? Att dom föds för tidigt, att dom är små för sin ålder, att dom har kolik, att dom har allergier och att dom har problem med sömnen. Så det var vad jag förväntade mig.

Och så får dom tvinga ur barnen ur min mage, som är stora för tiden (till och med för enlingar), inga allergier eller kolik, och sover som små grisar. Vad är oddsen liksom?

Jag lade dem klockan 19 på kvällen och dom sov till 6:30-7 på morgonen, every day! Jo fram till dom var runt 8 månader så fick dom ett nattmål också (nu menar jag inte första 3 månaderna, då är det ju lite annorlunda). Plus att dom sov två gånger på dagen, mellan 1½-2 timmar (per gång). Inga problem med sömnen där inte!
Och fram tills dom fick vanliga sängar (2 år) så stoppade jag bara ner dem i spjälsängen och sa god natt. Så bökade dom runt en stund och somnade.
Som en dröm!

Jag vet att jag sa att jag aldrig borde skaffa fler barn, för det finns inte en chans att dom skulle vara så "lätta" som tvillingarna. Ja, jag sa det.

Så kommer Lillgrisen, ljuvlig som få. Men krångel vid nattning och vaknar aaaalldeles för tidigt på morgonen (5).
Det "roliga" är ju då att då kommer saker och ting och biter en i röven lite granna. För hörde inte jag till dem som tyckte att om nu barnen vaknar för tidigt så är det väl bara att göra si och göra så. Hur svårt kan det vara liksom?
HA!
Lillgrisen vaknade då alltså runt klockan 5 varje morgon. Klockan 5 var väl det senaste klockslaget, så antingen tidigare, eller klockan 5. Om vi försökte att komma runt detta? OM vi gjorde!
Men nej. Klockan 5 slog hon upp sina blå  och var redo för dagen.

Vi hoppades ju att Maisy skulle vara lite mer sovbenägen på morgonarna.
HA!
Idag vaknade hon 4.10. Min morgon... Jag gick och lade mig med henne i ett kolmörkt rum. Hon och jag i en säng, jag sa inte ett ljud, lade henne ner när hon satte sig upp. En timma senare så sov hon.
I en timma.
Fast det slår ju i alla fall att gå upp 4.10!

Och så kommer det då förslag från vissa håll. Ni kanske lägger henne för tidigt?
Åh, vilket bra tips! Det har vi inte tänkt på! Grrr...

Det jobbiga är också att dom är så grymt lättväckta på morgonen. Maisy är iofs alltid lättväckt, vilket är otroligt jobbigt! När Lillgrisen har somnat på kvällen, så kan inte ens ett raveparty i hennes sovrum väcka henne. Men på morgonkvisten...
Så trots att Lillgrisen nu faktiskt KAN sova lite längre (i alla fall till klockan 6) så vaknar hon ju då av lillasyster.

Men men, vad kan det vara? Två år till av detta? Tre?
Nu är vi ju så vana.
Jag har faktiskt inget emot att gå upp klockan 6. Hade kunnat göra det varje dag.
Men klockan 5? Det är ju natten! Och det tycker jag fortfarande, efter 4 år.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar