onsdag 31 juli 2013

Dag 5 - England, London

Då var det dags att åka in till London!
Det började med lite missöden, taxin var felbeställd, så vi blev lite nervösa över att hinna med tåget. Men vi hann precis!

Väl framme i London så missade syrran (hennes dotter och Katten) att gå av tunnebanan när vi var framme. Så dom fick åka lite extra.

Vi lämnade väskorna på vårat hotell nära Glochester Road tunnelbanehållplats, min gamla hemhållplats. Känner mig fortfarande hemma när jag kommer dit, trots att det har gått över 15 år. Allt är så välbekant på något sätt.

Sedan fick vi för oss att vi skulle se på vaktbytet vid Buckingham Palace. Sagt och gjort, vi tog tunnelbanan till St James Park och gick mot Buckingham.
Big mistake... Det var HUR mycket folk som helst, det var helt galet. Har aldrig varit med om liknande. Poliser som dirigerade folket (vilket var tur) och helt plötsligt så var vi inpackade som sillar. Addera på det att det var cirka 30 grader varmt. Vi var tvunga att ta oss där ifrån.
Så med Katten och Räkan i varsin hand så stegade jag (så gott det gick) genom folkmassorna mot parken. Där slängde vi oss ner på gräset och flämtade. Åt lite chips, drack och slängde av oss skorna. Vi hittade syrran och syskonbarnen en stund senare (via mobilen, så klart).
Nu förstår jag till fullo begreppet "Turistfälla".


Då bestämde vi oss för att ta oss till Oxford Street för lite shopping istället. Och jag tänkte på tipset som Vicky gav oss, nämligen att försöka ta buss så mycket som möjligt, istället för tunnelbana. För då får man samtidigt se mer av staden.
Under mitt år i London så tog jag nästan aldrig bussen, utan hade alltid för vana att ta tunnelbanan.

Så nu letade vi fram buss som gick till Oxford Street. Satt längst upp, längst fram. Härligt! Nog fick man se stan alltid. Helt klart roligare än att åka tunnebana (med tusentals andra).


Väl framme så tog vi oss in på McDonalds för lunch. Sedan siktade vi mot butiken "David and Goliath" som jag hade kollat ut innan, som jag misstänkte skulle passa större delen av sällskapet. Och nog gjorde det det! Räkan köpte sin två tröjor. Både tröjan och trycket var ju som gjorda för henne!


Sedan delade jag och syrran upp oss. Och jag, Räkan och Katten drog till Hamley´s. Helt galet stort, tjejerna var imponerade (och jag själv lyckades bli nedmejad av en rullstol som jag fortfarande har blåmärken efter, nästan 3 veckor senare) och vi letade upp en present till Lillgrisen.

Vi blev utmattade ganska fort och tog oss till vårat hotell för att checka in och duscha av oss.
Vi hade fått det minsta hotellrummet jag någonsin varit med om, och förvaringsutrymmena bestod av två krokar och ett nattygsbord. That's it. Men det var rent och fräscht och sköna sängar, så det gick bra.

Efter att ha samlat krafterna så tog vi tunnelbanan in till Covent Garden. Vi kom precis i tid till ett av uppträdandena och barnen älskade det! Hade glömt hur härligt Covent Garden var. Där satt vi, mitt i London, på solvarm kullersten och blev ordentligt underhållna. Underbart!


Sedan, efter att vi ätit på en halvdålig restaurang, så gick vi ner mot Trafalgar Square, Leichester Square och Piccadilly Circus.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar