söndag 28 april 2013

Ung och p-piller

När jag var runt 18 år så skaffade jag p-piller, "som alla andra".
Det var liksom inte mer med det.
Åkte till England som au-pair när jag var 20, och när jag var hemma över jul så passade jag på att ta mig till ungdomsmottagningen för att få ett nytt recept utskrivet.

Barnmorskan skulle då kolla blodtrycken, på rutin. Hon pumpade upp och kollade, hm'ade för sig själv och tog om det.
Hon frågade mig om jag mådde bra.
?
Ja jag mår alldeles utmärkt, svarade jag.
Hon bad mig lägga mig ned på britsen och sa att hon måste skicka över mig direkt till vårdcentralen bredvid för mitt blodtryck var inte bra.
Jag vet att jag svarade att jag inte visste om jag hann, jag menar, jag mådde ju bra! Varför skulle jag till vårdcentralen då?
Barnmorskan sa att jag SKA gå till vårdcentralen och att hon minsann skulle ringa och kontrollera att jag gått dit.

Mitt blodtryck låg då, helt plötsligt, på 150/130.

Väl på vårdcentralen så blev jag med en gång visad in till en bädd där jag fick ligga ner, och skulle ligga blickstilla i 30 minuter. Jag kommer ihåg att jag en gång under denna stunden skulle klia mig på näsan, varpå en sjuksköterska undrade vad jag höll på med! Jag svarade att jag skulle klia mig, då sa hon att det skulle hon göra i så fall (lite skämtsamt).

Trycket gick ner såpass att dom släppte hem mig. Men utan p-piller, givetvis!

Desolett åt jag. Och jag har fortfarande problem med mitt blodtryck. Inte så att jag behöver medicinera, men alltid för högt för att vara ok. Tack vare p-piller. (I England hamnade jag sedan hos en väldigt skum läkare. Jag var 172 lång och vägde 67 kg. Han ansåg att jag hade 10 kilos övervikt. Que? Så jag skulle banta, enligt honom, så skulle allt med blodtrycket lösa sig...)

Nu är jag snart 38 år gammal. Har 4 barn samt ett utomkvedshavandeskap och två missfall bakom mig. Samt tre förlossningar där min stackars livmoder fått vara med om saker man inte ens vill höra talas om. Man kan säga att jag är färdig med graviditeter, missfall, hormoner, spiraler och gud vet vad.

I övermorgon ska jag sterilisera mig!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar