onsdag 23 november 2011

Bälteskuddar

Räkan och Katten är 10 år gamla.
Och dom använder fortfarande bälteskudde i bilen. Dom föredrar det, dom tycker att dom sitter bättre.
Nu närmar dom sig 140 cm, vilket jag har för mig är gränsen.
Men jag är imponerad! Och hemskt förvånad, just över att dom tycker så mycket om sina kuddar och att dom fortfarande, i den åldern, sitter på dem.

När jag var liten så hade jag en bälteskudde. Ja, jag hade en bälteskudde på 70-talet.
Min pappa jobbade på krocken på Volvo. Och det var någon händelse när min (då) 6-åriga syster påpekade något om att "var dom inte rädda om henne när dom åkte bil". För hon satt inte så bra i sitt bälte, och jag (nyfödd) låg väl fastspänd i överdelen på vagnen (eller något liknande).
I vilket fall så tog pappa till sig det, ordentligt, som den goda förälder han är (han fick alltså dåligt samvete).
Så han gjorde en prototyp på dagens bälteskudde.

Hade han i det läget tagit patent på denna så hade han varit en mycket rik man!
Men men, det var det andra som gjorde i stället...

Nåväl! Jag är alltså uppvuxen med (på?) en bälteskudde, som var klädd i brandgul frotté.
Hur många ungar på den tiden hade sådana? Pja, det var väl jag... Och jag hatade den där förbannade bilkudden!

Vi skulle åka på utflykt med dagis (ja det hette faktiskt så på den tiden) och villkoret för att jag skulle få följa med, var just att jag satt på den där j^*?#%&/a kudden. Åh, som jag skämdes!

Hur många 10-åringar tror ni sitter på bälteskudde nu för tiden? Jag skulle nog säga att Räkan och Katten är ganska så ensamma om det (kan ju givetvis ha med deras längd(er) att göra).

Kontentan; evolution!
Mina ungar är smartare än vad jag var!


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar